Hoi Irinaaaaa
Wij zijn trotse ouders van Wolf die bij ons slaapt.Wij zijn natuurlijke ouders.Ik hoop dat je wat hebt aan onze ervaring:
Onze Wolf is 7 maanden.Het is een geweldige en emotionele man.Wij hebben echt moeten leren dat hij zijn huilen nodig heeft om te ontladen.Door de boekjes 'baby's weten wat ze willen ' en 'de taal van huilen' van Aletha Solter hebben wij geleerd dat huilen,samen met lachen,trillen,gapen en (later) symbolies spel een puur menselijke manier is van onze stress-gevoelige soort om deze stress te 'ontladen'.Dit 'ontladen is een prachtig biochemies systeem van onze hersenen,om ons na opgedane ervaringen terug te brengen naar de homeostase,de stressloze toestand dus.babytjes kunnen geweldig zorg dragen voor hun eigen welbevinden.Zo regelen ze hun eigen voedselinname(aan de borst al) en later ook wat en hoeveel ze eten.(zelfs pureren is na 6 maanden overbodig) Ons mensen hebben dat gigantiese brein,en ook nog eens die neocortex,die ons in staat stelt bv invoelend te zijn en te fantaseren.Dat huilen is in wezen een geweldig zelfhelend vermogen.Het is vaak onze projectie als volwassene die het maar moeilijk dragelijk maakt,je wil als ouder je kindje zo graag blij maken!Soms,als ik hem vasthield,ging hij nog harder huilen...ik was wanhopig..wat deed ik nou verkeerd??Door deze boekjes te lezen opende het mijn ogen dat als ik hem vasthield,dat net zo werkt als bij ons..voelen we ons emotioneel en een goede vriend zegt 'kom maar in mijn armen,ik ben er voor je'...dan gaan bij ons ook de sluizen open!
Als ons Wolfje huilt,houden wij hem vast.Zonder hem 'af te leiden' met wiegen,speentjes,borst,rondlopen,noem maar op.We zeggen alleen maar"kom maar hier lieverd.We zijn er voor je.Ga je gang'.En geven hem dan alle tijd/gelegenheid om zijn ontlading te doen.Ik zeg niet dat het soms niet zwaar is...maar het wordt steeds beter om vol bewondering te zien hoe geweldig zo'n kindje zichzelf helpt!Daarna is Wolf heel zen.Soms valt hij in slaap.Soms zingt hij een beetje.Hierdoor kan hij steeds weer het opgeruimde lachebekje worden wat hij is;hij kan zijn 'bagage' lozen.
Heel veel Liefs aan jullie gezin,Esther,A3aan en Wolf